ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص را باید کاملاً تخصصی انجام دهید . برای انجام این امر موسسه حقوقی آراکس متن زیر را که شامل تمام موارد مهم و راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص می باشد را به شما ارائه میدهد. بهتر است تا انتهای متن با ما همراه باشید تا راهنمای ثبت شرکت شما باشد.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص نوعی شرکت سهامی است که از نظر ساختار تقریبا شبیه به شرکت با مسئولیت محدود می‌باشد. ماهیت این نوع شرکت بازرگانی است و از جنبه‌ی اعتباری برای اخذ تسهیلات بانکی، اخذ نمایندگی‌های معتبر و یا شرکت در مناقصات و مزایده‌های سطح بالا مناسب است.

ویژگی شرکت سهامی خاص

سرمایه در این نوع از شرکت‌ها به سهام تقسیم می‌شود. سهام شرکت‌های سهامی خاص در بورس اوراق بهادار قابل داد و ستد نیست اما توسط مردم به راحتی قابل معامله می‌باشد.

در هنگام ثبت شرکت سهامی خاص، برخلاف شرکت با مسئولیت محدود باید تمام سرمایه آن در هنگام تاسیس توسط موسسان آن تامین و بخشی از سرمایه در بانک سپرده‌گذاری شود.

در شرکت‌های سهامی خاص مانند شرکت‌های با مسئولیت محدود و برخلاف شرکت‌های تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد قروض (بدهی‌ها) و تعهدات شرکت، محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند.

به زبان ساده‌تر در صورتی که شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی طلبکاران باشد تنها سرمایه‌ی سهامداران از بین می‌رود و طلبکاران نمی‌توانند باقیمانده‌ی مطالبات خود را از اموال شرکای شرکت مطالبه کنند.

انتخاب اسم شرکت‌های سهامی خاص

در شرکت سهامی خاص باید بلافاصله قبل یا بعد از نام شرکت عبارت “سهامی خاص” در تمام اوراق، اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به‌‎طور خوانا و مشخص درج شود. برای آگاهی بیشتر “راهنمای انتخاب اسم برای شرکت‌ها” را بخوانید.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال(یکصد هزار تومان) می‌باشد که باید توسط خود موسسین تامین گردد. بنابراین موسسین حق صدور اعلامیه پذیره‌نویسی را ندارند و باید در هنگام ثبت شرکت حداقل ۳۵% از سرمایه اعلامی را در حسابی به نام “شرکت در شرف تاسیس” نزد یکی از بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص چه زمانی نیازمند افزایش سرمایه هستند؟

عرفا شرکت‌های سهامی خاص در هنگام اخذ تسهیلات بانکی نیاز به افزایش سرمایه پیدا می‌کنند. به این علت که تا ۱۰ برابر سرمایه ثبت شده به آن‌ها وام تعلق می‌گیرد.

شرایط هیئت مدیره و بازرسین در شرکت‌های سهامی خاص

شرکت سهامی خاص حداقل با سه نفر سهامدار و دو نفر اعضای هیئت مدیره (مدیر) تشکیل می‌شود. بهتر است تعداد اعضای هیات مدیره فرد باشد تا در تصمیم‌گیری‌ها اکثریت و اقلیت مشخص شود.

در این نوع از شرکت‌ها هیات مدیره حداکثر برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند. انتخاب بازرس برای شرکت سهامی خاص(اصلی و علی‌البدل) الزامیست و بازرسین برای یک دوره مالی یکساله انتخاب می‌شوند و طبق قانون بازرسین نباید از اقوام درجه‌ی یک تا سه اعضای هیات مدیره باشند.

سهام در شرکت‌های سهامی خاص

سهام شرکت سهامی خاص، به دو نوع “سهام با نام” و “سهام بی‌نام” تقسیم می‌شود. همچنین سهام با نام نیز به دو دسته‌ی “سهام با نام عادی” و “سهام با نام ممتاز” تقسیم می‌شود.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص

  1. کپی شناسنامه برابر اصل شده – توسط دفاتر اسناد رسمی- همه اعضای هیأت مدیره، سهامداران و بازرسین
  2. کارت ملی برابر اصل شده – توسط دفاتر اسناد رسمی- همه اعضای هیأت مدیره، سهامداران و بازرسین
  3. در صورتیکه اعضا یا سهامداران شخص حقوقی باشند؛ کپی آگهی تأسیس، روزنامه رسمی، کپی روزنامه رسمی آخری تغییرات + کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
  4. در صورت حضور سهامدار خارجی در صورتیکه شخص حقیقی باشد کپی برابر اصل پاسپورت و ترجمه رسمی آن، در صورتیکه شخص حقوقی باشد ارائه گواهی ثبت شرکت در مرجع ثبت شده آن کشور که مبین آخرین وضعیت شرکت و ترجمه رسمی آن، همینطور اصل و ترجمه وکالتنامه
  5. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری همه اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت
  6. ارائه اقرارنامه همه اعضای هیأت مدیره مبنی بر اینکه کارمند رسمی دولت نیستند، و مدیر عامل مبنی بر اینکه در شرکت دیگری سمت مدیریت عامل را دارا نیست.
  7. امضای وکالتنامه
  8. ارائه اصل قیم نامه در صورتی که یکی از اعضا دارای اهلیت نباشد.
  9. ارائه گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل 35 درصد سرمایه شرکت به حسابی به نام شرکت
  10. ارائه مجوز مربوط به فعالیت از مرجع ذیربط در صورت نیاز

راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص

ابتدا به سایت http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه میشود سپس نسبت به انتخاب فر آیند ثبت تاسیس اقدام میگردد .

در بخش اول اطلاعات متقاضی و کسی که این اختیار را از طرف هیئت مدیره دارد تا نسبت به دریافت اوراق ثبت اقدام نماید مشخصاتش در سایت وارد میشود . اگر آن شخص وکیل باشد میبایست شماره وکاتنامه وی در این بخش وارد گردد .

در قسمت بعد 5 نام از متقاضی اخذ میگردد . اسامی همانطور که گفتیم باید حداقل 3 سیلابی بوده و از اسامی خاص باشد . شرکت سیل
اب محسوب نمیشود یا شرکت تجاری یا شرکت بازرگانی یا شرکت مهندسی نیز سیلاب محسوب نمیشود . ضمنا هر نام پس از تایید به مدت 90 روز رزرو شده و به نام اعضا آن شرکت می باشد .

اداره ثبت این نام را به شرکتهای در شرف تاسیس دیگر اختصاص نخواهد داد .

در این قسمت موضوع فعالیت شرکت تعیین میگردد . موضوع فعالیت شرکتها عموما به دونوع اصلی تقسیم میگردد. موضوعات فاقد مجوز و موضوعات مجوزی . موضوعات مجوزی شامل برخی موارد زیر است .برخی موضوعات مجوزی عبارتند از :

حمل و نقل ، خرید و فروش و ترانزیت نفت و گاز ، گردشگری ، فرهنگی ، خیریه ، آموزش ، مالی و اعتباری ، لیزینگ ، ساخت فیلم ، سریال ، انجام امور حقوقی ، و ….. موضوعات فنی مهندسی ، بازرگانی ، واردات ، صادرات ، تولید از جماه موضوعاتیست که نیازی به مجوز ندارد .

در بخش بعد اطلاعات مرکز اصلی شرکت ثبت میگردد . مرکز اصلی شرکت جاییست که اکثر فعالیتهای شرکت در آنجا صورت میگیرد . آدرس دقیق به همراه کد پستی در این قسمت قید میشود .

اشخاص : در این بخش شرکا و سهامداران تعریف میشوند .

سرمایه شرکت در این بخش مشخص میشود . سرمایه ثبت شرکت حداقل یک میلیون ریال می باشد . اما چیزی که قانون مشخص نموده اینست که سرمایه میبایست نزدیک به واقعیت باشد .

سرمایه حتی الامکان باید متناسب با موضوع فعالیت باشد . ضمنا سرمایه در شرکتهای مسئولیت محدود تنها اظهاریست . و نیازی به مسدود کردن آن در حساب نمیباشد .

در این بخش سمت اشخاص قید میگردد .

ارتباط بین اشخاص در این بخش قید میگردد .

در صورت تاسیس شعبه و تعیین مدیر شعبه در بخش بعدی قید میگردد . شعبه جاییست که زیر مجموعه رسمی شرکت اصلی بوده و حدود اختیارات آن در اساسنامه قابل تعریف میباشد .

در بخش بعد روزنامه تعریف میشود . تعریف روزنامه در شرکتهای سهامی خاص اجباری بوده و در شرکتهای مسئولیت محدود اختیاریست .

اظهارنامه ثبتی مسئولیت محدود ، شرکتنامه شرکت مسئولیت محدود ، اساسنامه شرکت مسئولیت محدود ، و شرکتنامه شرکت مسئولیت محدود . همگی به ترتیتب تعریف میگردند .

سپس تایید نهایی شده و منتظر تایید نام شرکت میگردند .

معمولا پس از تایید نهایی 72 ساعت بعد تایید نام انجام میگردد .

در صورت عدم تایید نام توسط کارشناس یا رد نام میبایست نسبت به پیشنهاد 5 نام دیگر اقدام میگردد .

پس از تایید نام نسبت به پرینت اوراق اعم از شرکتنامه ، اطهارنامه ، اساسنامه ، و صورتجلسه هیات مدیره اقدام میگردد .

پس از چاپ همگی اوراق توسط همه اعضا امضا شده و به همراه کپی مدرک شناسایی و اصل گواهی عدم سو پیشینه اعضا پست میگردد .

بر روی پاکت پستی رسید پذیرش روی پاکت نصب میگردد و سپس پست انجا میگیرد . 20 تا 30 روز بعد نسبت به تایید یا رد پذیرش توسط اداره ثبت شرکت اقدام میگردد. .

در صورت پذیرش و تایید نسبت به تحویل کار از اداره ثبت و تایید دفاتر توسط نماینده قانونی تعریف شده در سایت اقدام میگردد .

تفاوت شرکت سهامی خاص و سهامی عام

  • در ثبت شرکت سهامی عام حداقل ۵۱ درصد سهام از طریق بورس به مردم واگذار می شود. در واقع شرکتهای سهامی عام تنها شرکتی هستند که در بورس پذیرفته میشوند.
  • در ثبت شرکت سهامی خاص سهام شرکت متعلق به سهامداران و اعضای هیأت مدیره است که نام آنها در اساسنامه آمده است و افراد دیگر فقط با تنظیم صورت جلسه ورود به شرکت می توانند سهم دریافت نمایند.
  • در شرکت سهامی عام به منظور تهیه سرمایه اقدام به پذیره نویسی عمومی می‌شود اما شرکتهای سهامی خاص اجازه درخواست عمومی را ندارند. همچنینتنها شرکتهای سهامی عام اجازهصدور اوراق قرضه را دارند.
  • در شرکتهای سهامی عام نقل و انتقال سهام نیازی به دریافت موافقت افراد سهام دار ندارد اما در شرکت سهامی خاص هرگونه نقل و انتقال سهام وابسته به موافقت موافقت هیات مدیره و مدیران است.
  • اعضای هیأت مدیره در شرکتهای سهامی خاص حداقل ۳ نفر اما در شرکت سهامی عام حداقل ۵ هستند.

در صورتی که با مطالعه موارد فوق ابهامات شما در زمینه ثبت شرکت سهامی خاص بر طرف نگردیده می توانید با شماره های موسسه حقوقی آراکس تماس بگیرید و و سوالات خود را از با مشاوران ما در میان بگذارید.

There are no comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به جستجو درون سایت

Shopping Cart