ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری

توضیحاتی در خصوص :

ثبت برند، لوگو،آرم ،نشان تجاری ، علائم تجاری ، اسم تجاری

در اینجا نگاهی اجمالی به فرآیند، هزینه ها، مدارک لازم و دیگر اطلاعات مربوطه برای ثبت برند در کرج داریم.در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی می توانید در خصوص ثبت علامت تجاری در کرج با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی آراکس تماس حاصل نمایید.

تعریف علامت تجاری

علامت تجاري یا برند عبارت است از طرح یا آرمی که معرف کالاهای تولیدی و یا خدمات ارائه شده توسط اشخاص یا شرکتها و موسسات می باشد . اولین بار در دوران باستان صاحبان مشاغل و هنرمندان امضاها يا علائم مخصوص خود را روي صنایع دستی و تولیدات خود حک مي‌كردند. امروزه این کار از طریق سیستم ثبت علامت تجاری انجام می گردد . با استفاده از این سیستم مصرف کنندگان از حق انتخاب خدمات و یا اجناس با کیفیت مشخص و با یک علامت تجاری خاص بهره مند می شوند.

هدف آرم وعلامت تجاری

آرم تجاري به تولیدات و خدمات حق انحصاری داده و با الزام ديگران مبني بر استفاده از آن کالا یا خدمت در ازاء پرداخت مبلغ،سبب حراست ازصاحب اثر یا نشان تجاری می گردد. مدت اعتبار ثبت علامت تجاری پس از ثبت آن متغیر است اما قابلیت تمدید آن برای مدت نامحدود پس از پرداخت هزینه های مربوطه وجود دارد.

در اغلب کشورها به منظور جلوگیری از سوء استفاده از ثبت علامت تجاری حفظ و حراست از آن به صورت نظام مند انجام می گردد. به عبارت دیگر، علائم تجاري با به رسميت شناختن صاحبین اثر و ایجاد منافع اقتصادي برای آنها بر روی آن کالا یا خدمت در سطح جهاني سرمایه گذاری می کنند و سبب ترویج ابتکار عمل صاحبان آرم تجاری در دیگر کشورها می گردند.

ثبت آرم تجاری مانعی برای افرادسوجومی باشد که با فروش کالای نامرغوب با همان نام و یا ارائه خدمات با کیفیت پایین درپی کسب درآمد هستند . با استفاده از نظام ثبت علامت تجاری آگاهي و امنیت لازم به منظور سرمايه‌گذاري جهت توليد و فروش اجناس و خدمات در فضایی عادلانه برای آحاد مردم ایجاد شده و از اين راه تجارت بين‌المللي تسهیل می گردد.

علائمی که قابلیت ثبت شدن را دارند

آرم تجاری را می توان به تعداد نامحدود طراحی و ثبت نمود زیرا این آرم مي‌تواند از يك كلمه، حرف يا عدد يا تركيبي از چند كلمه، حرف يا عدد تشکیل شده باشد. در علائم تجاری از عناصر ذیل استفاده می شود: نقاشي‌ها، نمادها، طرح های سه‌بعدي مانند شكل یا بسته‌بندي كالاها، علائم مربوط به موسيقي يا الحان، رايحه‌ها و يا رنگ‌های خاصی که معرف ویژگی های کالا یا خدمت مورد نظر هستند.

علاوه بر علائم فوق الذکر , آرم ها و نشان هایی تجاری نیز وجود دارند که مختص اتحادیه های مختلف بوده و نشان دهنده ویژگی های مشترک آن اتحادیه یا صنف می باشند , به عنوان مثال اتحادیه مهندسان, معماران و حسابداران این علائم به خدمات و یا محصولات تولید شده توسط این اتحادیه ها تعلق گرفته و به نام آنها ثبت می گردند.

دسته دیگر از علائم به تصدیق نامه های مرتبط با استانداردها تعلق می گیرند. این گروه از علائم به هر کس که تایید کند کالای مربوطه مطابق با استاندارد می باشد , تعلق می گیرد. به عنوان مثال علامت استاندارد ISO2000 که پس از تایید مطابقت کیفیت کالا با آن استاندارد این علامت بر روی کالا درج می گردد.

لازم به ذکر است که مرجع ثبت علامت تجاری اداره مالکیت صنعتی می باشد.

مراحل ثبت برند، لوگو، آرم،نشان تجاری، علائم تجاری، اسم تجاری و علامت تجاری

اولین مرحله تهیه مدارک می باشد با مراجعه به قسمت ذیل می توانید مدارک لازم را تهیه نمایید.

اشخاص حقوقی

  • ارائه اصل و کپی مدارک شرکت (آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات (تغییر نام ، تغییر آدرس ، تغییر مدیرعامل شرکت )، روزنامه تاسیس و تغییرات )
  • ارائه کپی مجوز های شرکت (پروانه بهره برداری ، جواز تاسیس و یا جواز کسب )(در صورت عدم وجود مجوز حقوقی یا مجوزی که به نام شرکت ثبت شده باشد می توان از مجوز حقیقی که به نام رئیس هیات مدیره یا مدیر عامل صادر شده است استفاده نمود ).
  • ارائه کپی کارت بازرگانی ( بنام شرکت یا بنام مدیرعامل شرکت )
  • ارائه کپی مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) مدیرعامل شرکت
  • یک نمونه از علامت مورد تقاضا ( با ابعاد 10 در 10 )
  • همراه داشتن مهر شرکت الزامی می باشد.

اشخاص حقیقی

  • کپی مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) شخص متقاضی
  • کپی جواز کسب یا مجوز فعالیت مرتبط در زمینه خدمات
  • کپی کارت بازرگانی
  • نمونه علامت تجاری با ابعاد 10 در 10
ثبت نام در سایت مالکیت صنعتی

ابتدا باید به سایت مالکیت صنعتی به آدرس sherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید و پس از آن در قسمت ثبت علائم تجاری اقدام به ثبت نام نمایید.

مراحل ثبت نام به شرح ذیل می باشد:

در کادرسمت چپ به قسمت مرکز مالکیت معنوی رفته و سپس دربخش خدمات الکترونیک به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه کنید بعد از آن از قسمت اظهار نامه ی الکترونیکی به قسمت اول ثبت اظهارنامه ی علامت مراجعه نمایید. با انتخاب گزینه ی موافق هستم , مراحل ثبت اظهارنامه برای شما نمایش داده خواهد شد.پس از ورود به قسمت اول ( ورود
اطلاعات اظهارنامه) .نوع اظهار نامه را انتخاب نموده و سپس قسمت اول افزودن مالک را انتخاب نمایید.با توجه به نوع شخص ( حقیقی یا حقوقی ) مراحل را تکمیل نمایید. توجه داشته باشید که اطلاعات باید به زبان فارسی وارد شوند.

در قسمت ثبت : این گزینه انتخاب شود :درخواست ثبت یک اظهارنامه جدید را دارم .

مرحله اول

به منظور وارد کردن اطلاعات در اظهارنامه ابتدا اطلاعات شخص حقوقی ( اطلاعات شرکت ) و سپس موارد مربوط به شخص حقیقی ( اعضا شرکت ) را وارد نمایید.

در قسمت مربوط به اطلاعات فرد ابلاغ گیرنده باید شماره تلفنی وارد شود که رمز مربوط به اظهارنامه و درخواست شما و نیز ابلاغیه های بعدی به این شماره تماس ارسال می گردد.

در قسمت ورود اطلاعات وکیل یا نماینده قانونی :

اگر متقاضی وکیل بود با انتخاب گزینه " وکیل دادگستری " وارد قسمت بعد می شوید و در غیر این صورت گزینه" یکی از مدیران " باید انتخاب گردد.

در قسمت انتخاب کالا بر حسب مجوزهای موجود:

در صورتی که از طبقه کالای خود مطلع هستید عنوان " شماره کالای درخواستی را می دانم " را انتخاب کنیدو در غیر اینصورت گزینه بعدی را انتخاب نمایید , با انتخاب آن می توانید نام محصول را وارد کرده تا طبقه مربوط به آن محصول برای شما نمایش داده شود.

مرحله دوم

بارگذاری مدارک مربوط به ثبت علامت تجاری.

توجه داشته باشید که با انتخاب گزینه " افزودن ضمائم اختیاری " می توان مدارکی بیش از آنچه در صفحه برای شما در نظر گرفته شده را بارگزاری کرد.

مرحله سوم

پس از اتمام مراحل فوق باید کلیه اطلاعات وارد شده و نیز مدارک ضمیمه شده مرور گردیده و در صورت صحت تایید گردند .

مرحله نهایی

در این مرحله هزینه ثبت علامت تجاری به صورت آن لاین پرداخت می گردد که پس از آن شماره اظهارنامه و رمز مربوطه به شماره تماس داده شده ارسال می گردد.

مراحل پیگیری علامت و نشان تجاری

پس از تکمیل اظهار نامه ظرف مدت 2-3 ماه کارشناس مربوطه اطلاعات و مدارک وارد شده را بررسی و تایید یا رد ثبت علامت می گردد.

رسیدگی پس از ثبت علامت

پس از اتمام مراحل فوق مدارک توسط وکیل دریافت شده و تشکیل پرونده می گردد و موکل در جریان هزینه ها و اقدامات پس از ثبت قرار می گیرد .

اقدامات انجام شده پس از واریز مبلغ نهایی
  • انتشار آگهی اولیه ثبت علامت تجاری از طریق سایت روزنامه رسمی قوه قضائیه واریز مبلغ به شکل آن لاین ( اینترنت بانک)
  • پس از چاپ روزنامه توسط سایت 1 ماه مدت زمان کاری برای علامت در نظر گرفته می شود .
  • پس از طی مدت زمان فوق وارد پرونده خود در سایت اداره مالکیت صنعتی شده و با وارد نمودن شماره ثبت اظهارنامه و رمز خود نسبت به پرداخت حق انحصار ده ساله اقدام نمایند.
  • پس از مرحله فوق و با گذشت مدت زمان 7 تا 10 روزکاری آگهی دوم در سایت روزنامه رسمی چاپ گردیده و هزینه آن واریز می گردد.
  • پس از طی 10 روز کاری پس از صدور روزنامه دوم وکیل پرونده با در دست داشتن یک نمونه کپی از کلیه مدارک (آگهی تقاضای ثبت اولیه و روزنامه اول و آگهی ثبت دوم و روزنامه رسمی دوم ) جهت در خواست پروانه ده ساله به اداره مالکیت صنعتی مراجعه می نماید.
  • پس از مراجعه به اداره ماکیت صنعتی با گذشت 1 تا دو روز کاری پروانه صادر گردیده و مراتب به موکل اطلاع رسانی می گردد.

نقص در پرونده علامت

در صورت وجود نقص در اظهارنامه باید با بهره گیری از مشاوره کارشناسان پرونده رفع نقص گردد.

عدم تایید اظهار نامه و رد آن به منزله مختومه بودن پرونده می باشد.

آدرس اداره مالکیت صنعتی :

نشانی اداره مالکیت صنعتی :تهران میدان امام خمینی (ره )-خیابان فیاض بخش -ساختمان قدیمی بانک ملی- اداره مالکیت صنعتی.

گفتاری کوتاه در خصوص علائم و برند تجاری

در وهله اول باید توجه داشته باشید که ما با فراهم نمودن همه اطلاعات انتخاب را بر عهده شما مخاطب عزیز قرار می دهیم هرچند حجم گسترده این اطلاعات ممکن است سبب ناخشنودی همکاران گردد ، اما ما اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را وظیفه اصلی خود می دانیم.

باید بدانید که علامت تجاری، لوگو،برند, آرم و نام تجاری همه یکی هستند و ثبت هر یک از آنها به منزله ثبت دیگری می باشد. اما شکل تجاری (به عنوان مثال بطری آب معدنی) جنس متفاوتی با نام تجاری دارد اما مراحل و شرایط ثبت آن یکسان است.

روند ثبت علامت تجاری می تواند توسط افراد ذیل انجام پذیرد:
  1. خود فرد
  2. وکیل

انجام فرایند ثبت برند توسط خود شما و توسط وکلای آراکس یک جدول مقایسه خواهد شد.

در صورت پیچیدگی مراحل فوق جهت ثبت نشان تجاری ما می توانیم در این امر به شما کمک ماییم .

علت ثبت علامت تجاری، برند، لوگو یا نام تجاری

همواره برند سازی و داشتن یک آرم تجاری مخصوص سبب تداوم کسب و کار گردیده و به آن قوام می بخشد. به همین دلیل صاحبان حرف و مشاغل در پی این هستند که نشان تجاری آنها سریعا شناخته شده وبا سلامت و صحت مسیر پیشرفت خود را طی نماید.

به همین منظور برای ثبت نام برند خود اقدام می کنند. ثبت علامت تجاری تنها در ثبت آن خلاصه نمی گردد و مسائل مربوط به نگهداری و مقررات استفاده از آن از اهمیت بالایی برخوردار است . به همین دلیل در این مجال اطلاعات جامعی در خصوص برند و نام تجاری و فرایند آن در اختیار شما قرار می گیرد و در صورت تمایل به ثبت برند در تمامی مراحل جهت مشاوره و یا انجام کار همراهتان خواهیم بود .

آرم یا علامت تجاری طرحی است که محصولات یا خدمات یک شرکت , شخص یا اشخاص را از دیگر کالاها و خدمات متمایز می سازد و معرفی کننده آن گروه کاری می باشد.

ثبت برند یا نشان تجاری به صورت حقیقی ( به نام شخص)

  • مدارک لازم جهت ثبت
  • اصل و کپی مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی
  • کپی جواز کسب
  • نمونه برند طراحی شده با کادر 6 *6
  • داشتن کارت بازرگانی به نام خود شخص برای ثبت برند به هر زبانی به جز فارسی الزامی می باشد .

ثبت برند یا نشان تجاری به صورت حقوقی ( به نام شرکت )

مدارک لازم جهت ثبت

  • ارائه کپی کلیه مدارک مربوط به شرکت
  • آگهی تاسیس و روزنامه رسمی شرکت و هرنوع تغییرات
  • ارائه مجوزهای لازم
  • جواز تاسیس
  • پروانه بهره برداری (تولید یا صنایع)
  • ارائه نامه اشتغال به کار رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل
  • ارائه کارت بازرگانی در صورت نیاز
  • کپی مدارک شناسایی مدیرعامل
  • یک نمونه از برند طراحی شده با ابعاد 6*6

مدت زمان لازم جهت ثبت نشان تجاری حقیقی و حقوقی

  • دوماه کاری پس از تکمیل مدارک و انجام اولین مرحله شروع کار
  • صدور پروانه 10 ساله ثبت برند حدود 4 ماه و نیم زمان می برد . (پس از طی این زمان مراحل کار انجام شده است)

چگونگی ثبت علامت و برند تجاری توسط شما

  1. اطلاع از مدارک لازم و تکمیل آنها ( توجه داشته باشید که این مدارک برای شرکت و شخص متفاوت است)
  2. پس از این مرحله می توانید از یکی از دو روش ذیل استفاده کرده وشخصا برای ثبت علامت در سامانه اقدام نمایید و یا پس از مشاوره با کارشناسان مجرب و متخصص مجتمع ثبت آراکس و بهره گیری از راهنمایی تخصصی در این مورد تصمیم گیری نمایید.

پس از تماس با کارشناسان و ارائه اطلاعات و مدارک در خواستی کار شما تمام می شود و کلیه مراحل فوق از صفر تا 100 توسط وکلای ما پیگیری شده و به انجام می رسد.

فرایند ثبت علامت تجاری توسط کارگروه ثبتی آراکس
  • تنظیم و امضا قرارداد توسط موکل (برای آغاز انجام امور اداری ثبت برند)
  • بازبینی مدارک و بررسی اطلاعات و شرایط موکل برای ثبت علامت تجاری
  • درصورتی که ثبت برند نیاز به استعلام داشته باشد قبل از شروع مراحل کار و با درخواست موکل استعلام صورت می پذیرد.
  • بر اساس مدارک ارائه شده و نیز مجوزهایی که باید اخذ گردند بعد از 2 تا 3 روز کاری روند تکمیل پرونده به اتمام رسیده و بر روی سایت اداره مالکیت صنعتی قابل پیگیری می باشد. پس از این مرحله حدود دو ماه زمان برای اقدام بعدی زمان لازم است .
  • با تشکیل پرونده به صورت رسمی , کارشناس اداره مالکیت صنعتی بازبینی و بررسی پرونده را آغاز کرده و نتیجه بررسی را پس از دو ماه اعلام می نماید , که می تواند یکی از سه وضعیت ذیل را داشته باشد.

1. تایید : در صورتی که پرونده و اطلاعات آن هیچ گونه نقص اعم از مشابهت با علائمی که قبلا به ثبت رسیده یا مغایرت با قوانین و موازین نظام نداشته باشد مورد تایید قرار می گیرد ودر این حالت می توان برای تقاضای ثبت برند اقدام نمود.

1-1-در این مرحله باید آگهی تقاضای ثبت برند در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار به چاپ برسد که این اولین مرحله ثبت آگهی است و 10-15 روز کاری زمان می برد.

2-1-پس از چاپ اولین آگهی مدت زمان1 ماه برای هرگونه اعتراض یا ادعایی نسبت به نام تجاری زمان در نظر گرفته می شود و پس از آن دومین آگهی روزنامه رسمی انجام می شود.

1-3-پس از گذشت 30 روز کاری در صورتی که اعتراضی وجود نداشت باید برای آگهی دوم درخواست داد.

1-4-پس از چاپ آگهی دوم مدت 10 تا 15 روز زمان می برد تا روزنامه رسمی بر روی سایت روزنامه رسمی رویت گردد و قابل پیگیری باشد.

1-5-با ارجاع روزنامه رسمی دوم به اداره مالکیت صنعتی می توان درخواست ثبت آگهی برای حق انحصار 10 ساله برند را تنظیم نمود.

1-6-پس از 2-3 روز کاری آخرین مرحله نیز به انجام رسیده و برند ثبت می گردد .

توجه داشته باشید که انجام کلیه مراحل فوق توسط وکیل مدت 3 الی 4 ماه زمان می برد و انجام این کار توسط شما قطعا زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

  • رد کامل : در این صورت مدارک یا اطلاعات دارای نقص بوده و کار پرونده به اتمام می رسد و قابل پیگیری نیست.
  • نقص پرونده : در برخی موارد ممکن است مدارک و یا اطلاعات تکمیل نباشد و یا مشابهت وجود داشته باشد که در این صورت پس از اطلاع از جزییات باید برای رفع نقص اقدام نمود.
واژه شناسی
  • ثبت لوگو تجاری
  • ثبت برند تجاری
  • ثبت علامت
  • ثبت آرم یا آرم تجاری
  • ثبت نام تجاری
  • ثبت مالکیت معنوی
  • ثبت نماد
  • ثبت نشانه

جدول مقایسه فرایند ثبت علامت تجاری توسط ثبت شرکت آراکس و خود شما

در صورتی که خودتان اقدام به ثبت علامت تجاری کنید

در صورتی که کارشناسان ثبت شرکت آراکس علامت تجاری را به ثبت برسانند

مراحل ثبت علامت تجاری

امکان اشتباه در هنگام وارد کردن اطلاعات و متعاقبا" رد کامل اظهارنامه

2-3 روز کاری برای ارجاع سیستمی با در نظر گرفتن مدارک و مجوز های لازم

ثبت سامانه ای علامت تجاری

این زمان برای شما نیز همان مقدار خو
اهدبود

پیگیری مداوم ثبت از طریق سایت و انجام اقدامات لازم به مدت دو ماه

پیگیری از طریق سامانه

رفع نقص کاری تخصصی بوده

رفع نقص این کار باید توسط فردی با اطلاعات کامل صورت گیرد تا پرونده مجددا دارای نقص نگردد .

رفع نقص

در صورتی که توسط خود شما انجام گیرد ممکن است بر اثر کمبود مدارک مدت زمان بیشتری به طول بینجامد

درخواست و پیگیری جهت صدور آگهی توسط کارشناسان 3-4 روز کاری زمان می برد

صدور آگهی و تشکیل پرونده

شما باید خود به سازمان روزنامه رسمی واقع در پارک شهر مراجعه نموده و مبلغ را واریز نموده و اقدامات لازم را انجام دهند.

اولین آگهی ثبت ظرف 2-3 روز کاری پس از واریز مبلغ مربوطه انجام می شود

ثبت نام روزنامه رسمی

برای ثبت کامل آگهی بر روی سایت که این پیگیری توسط شما باید حضورا " انجام گردد

پیگیری سامانه ای ظرف 10-15 روز کاری توسط وکلای موسسه ثبت شرکت آراکس

پیگیری سامانه ای

شخصا باید از روند پرونده مطلع شوید و هزینه ها را واریز نمایید

پس از گذشت 30 روز کاری در صورت عدم اعتراض استعلام هزینه آگهی دوم از طریق سامانه و پیگیری های لازم جهت اعلام هزینه نهایی ثبت

ارجاء روزنامه از طریق سامانه برای اعلام هزینه دوم

که برای این کار شما باید شخصا به سازمان روزنامه رسمی مراجعه کنید و به همین دلیل امکان تاخیر در کار شما وجود دارد.

چاپ آگهی دوم روزنامه رسمی پس از واریز هزینه به شکل اینترنتی

ثبت نام روزنامه رسمی دوم

این فرایند باید توسط خود شما انجام گیرد.

پس از چاپ روزنامه رسمی ظرف 1-2 روزکاری آگهی دوم وارد پرونده شده و وکیل آن را به اداره مالکیت صنعتی ارجاع می دهد

تکمیل پرونده در اداره مالکیت صنعتی

که درصورتی که خودتان این کار را انجام دهید پس از اسکن نمودن روزنامه در اداره ثبت آن را ضمیمه نمایید.

ارسال روزنامه رسمی دوم به اداره مالکیت صنعتی برای گرفتن پروانه حق انحصاری ده ساله برند

تحویل مدارک از اداره

سوالات رایج در مورد ثبت برند، لوگو،آرم ،نشان تجاری ، علائم تجاری ، اسم تجاری
  1. آیا برندی شبیه برند من قبلا ثبت گردیده و آیا می توانم آن را به نام خودم تغییر دهم؟

ابتدا شما باید اطمینان حاصل کنید که زمینه فعالیت برند ثبت شده با زمینه فعالیت شما یکسان می باشدو پس از اخذ مجوز مربوطه برای تغییر نام اقدام نمایید.

2. به منظور تغییر مدارک آرم تجاری به چه مدارکی نیاز می باشد؟

کپی شناسنامه و کارت ملی فرد انتقال دهنده و فرد انتقال گیرنده

داشتن مجوز مشابه صنف انتقال دهنده

اصل پروانه انحصاری ده ساله

و صلح نامه محضری

3. برای تمدید برند پس از اتمام مدت 10 ساله چه باید کرد؟

فرایند تمدید علامت تجاری مانند ثبت آن است و هزیه ها نیز یکسان می باشد.

4. آیا فقط وکلا می توانند برای ثبت علامت تجاری اقدام کنند؟

خیر, همانطور که در بالا گفته شد شما می توانید شخصا نیز برای اینکار اقدام نمایید ( رجوع شود به جدول بالا جهت مقایسه روند انجام کار توسط شما و توسط وکیل)

5. برای ثبت برند چه مدت زمانی لازم است؟

جهت تایید نام علامت تجاری به 2 ماه زمان احتیاج است و پس از آن برای اخذ پروانه ده ساله به 5/4 ماه زمان احتیاج است به طور کلی می توان گفت روند ثبت برند 5-6 ماه به طول می انجامد.

6. آیا باید به منظور ثبت برند مجوز کسب نمود؟

بله برای ثبت علامت تجاری داشتن جواز در رابطه با فعالیت مورد نظر الزامی است.

7. آیا امکان انتقال برند وجود دارد؟

بله مراحل ثبت آن همانند ثبت اولیه است با این تفاوت که گواهی 10 ساله نیز در مدارک موجود است.

8. روزنامه دوم درنشان تجاری چیست؟

روزنامه دوم روزنامه ای است که حق انحصاری برند برای 10 سال در آن آگهی می شود.

9. امکان دارد که پیش از ثبت برند از عدم سابقه ثبت آن اطمینان حاصل کرد ؟

جهت حصول اطمینان از این امر می توانید با پرداخت مبلغ استعلام نسبت به سابقه ثبت آن برند اطلاعات لازم را به دست آورید.

10. آیا آرم تجاری می تواند به نام مغازه به ثبت برسد؟

در صورتی که مغازه دارای جواز کسب باشد برند به نام مغازه به ثبت می رسد.

11. فقط با استفاده از مدارک ثبتی شرکت می توان لوگو را ثبت کرد؟

به منظور ثبت لوگو باید علاوه بر مدارک شرکتاخذ مجوز نیز لازم است.

12. به چه نوع مجوزی برای ثبت آرم احتیاج است ؟

جوازی در رابطه با فعالیتی که در حال انجام آن هستید.

13. آیا از سایتهای موجود برای گرفتن استعلام معتبر می باشند؟

خیر برای اینکه استعلام قابل استناد باشد باید از واحد مربوطه در اداره ثبت شرکت ها اقدام نمود. کارشناسان مجتمع ثبت ایلیا نیز می توانند در این خصوص برای شما اقدام نمایند.

14. پروانه بهره برداری چیست؟

کارخانجات و واحدهای تولید و مونتاژ پس از گر
فتن جواز تاسیس و راه اندازی کارخانه باید برای آغاز پ فعالیت خودپروانه بهره برداری داشته باشند .

15. آیا می توان اسم و نماد شرکت را با هم در یک لوگو قرار داد ؟

در صورت تمایل می توانید از هردو علامت استفاده کنید.

16. آیا برندی که در یک کشور دیگر ثبت شده است در ایران نیز قابل ثبت است؟

اگر آن علامت تجاری به شکل بین المللی ثبت شده باشد قابل ثبت نمی باشد .

تعاریف برند , نام تجاری و علامت جمعی

1. هرگونه طرح یا علامتی که خدمات یا محصولات تولیدی افراد و یا یک شرکت را از سایر شرکتها و اشخاص متمایز سازد , برند یا نشان تجاری می باشد.

2. طرح یا نشانی که در اظهارنامه ثبت به عنوان علامت جمعی قید شده باشد و کیفیت اجناس یا خدمات یک گروه تولیدی و یا موسسه خدماتی را متمايز ساخته و معرف کالاها و خدمات آنها تحت نظارت مالک آن نام تجاری باشد را علامت جمعی می نامند.

3. برند یا لوگو طرحی است که معرف اشخاص حقیقی یا حقوقی می باشد.

چرا باید نشان تجاری ثبت گردد؟

  • آرم یا نشان تجاری ضامن تشخیص محصولات و خدمات از یکدیگر توسط مشتریان می گردد.
  • اجناس و تولیدات شرکتها و مراکز تولیدی را از یکدیگر متمایز می کند.
  • صاحبان اثر با استفاده از نام تجاری خود می توانند به عرضه کالا و خدمات خود پرداخته و برای آن بازاریابی نموده و آن برند خاص را به شهرت برسانند.
  • با ثبت علامت تجاری اشخاص ثالث هم می توانند اجازه استفاده از آن را تحت نظر صاحب امتیاز آن برند داشته باشند و درآمدهای حاصله نیز به صاحبان امتیاز پرداخت می گردد.
  • برند ابزار لازم برای اعطا و ثبت نمایندگی می باشد.
  • لوگو یا نشان تجاری ستون اصلی و با ارزش تجارت و کسب و کار می باشد.
  • داشتن علامت تجاری و کوشش در راه ارتقاء آن سبب ترغیب افراد و شرکتها برای بهبود کیفیت اجناس و خدماتشان می گردد.
  • با استفاده از آرم تجاری امکان استفاده بیشتری از تسهیلات وجود دارد.

حفظ و حراست از نام تجاری و حقوق مربوطه

امروزه با اینکه صاحبان مشاغل می دانند که داشتن علامت تجاری به منظور تمایز و معرفی تولیدات و خدماتشان از اهمیت بالایی برخوردار است اما هنوز به اهمیت ثبت آن برای حفاظت و نگهداری از آثار خود پی نبرده اند.

با ثبت برند خود آن را به مدت 10 سال به صورت انحصاری درآورده و اجازه نمی دهید که رقبای دیگر تحت نام شما و یا با نامهای مشابه نشان تجاری شما به فعالیت بپردازند , و کالاهایی با کیفیت پایین تر تحت نام شما ارائه دهند که سبب سوء شهرت برند شما گردد. در صورتی که علامت تجاری ثبت نشود، با ورود کالاها و اجناس با اسم مشابه در بازار فعالیت شما جهت معرفی و بازاریابی کالای خود و در نتیجه سرمایه‌گذاری بر روی آن اتلاف می گردد.

اگر خدمات یا تولیداتی با برند یکسان با نام تجاری منتخب شما وارد بازار گردد با گمراه کردن مشتریانی که به کالای شما اعتماد دارند فروش خود را افزایش داده و بدین ترتیب سود شما را کاهش می دهد به علاوه اگر محصول از کیفیت پایین تری برخوردار باشد به شهرت برند شما خدشه وارد می سازد.

با توجه به ارزش بالای علامت تجاری در موفقیت یک کسب و کار ، به ثبت رساندن و انحصاری نمودن آن در نظام ثبت برند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

علاوه بر این با ثبت لوگو می توان اجازه استفاده اشخاص ثالث از طریق اعطای نمایندگی را کسب نمود که سبب رونق بیشتر و افزایش سود شرکت با احداث نمایندگی در نقاط مختلف می گردد .

هنگامی که یک نام تجاری یا برند در میان مشتریان شهرت بالایی کسب می کند می تواند از موسسات مالی تسهیلاتی در قالب وام دریافت کند که این تسهیلات در راستای موفقیت بیشتر آن علامت تجاری اعطا می گردند.

مدت زمان اعتبار آرم ثبت شده

پس از انجام آگهی دوم و تسلیم اظهارنامه علامت تجاری حقیقی یا حقوقی به مدت ده سال به ثبت می رسد که پس از پایان این مدت با پرداخت مبالغ مربوطه می توان امتیاز برند را برای 10 سال دیگر تمدید نمود. پس از پایان دوره یک مدت زمان 6 ماهه برای پرداخت جریمه یا اقدام برای تمدید آن در نظر گرفته شده است.

چه نوع علائم یا نمادهایی را می توان در قالب برند به ثبت رسانید؟

هر گونه حرف , ارقام, سمبل, طرح, تصویر, رنگ یا ترکیبی از رنگها, واژه , برچسب یا ترکیبی از آنها به صورت فارسی یا لاتین که معرف اجناس و خدمات یک شرکت یا شخص باشد نشان تجاری به شمار می رود. در بعضی کشورها شعارهای تبلیغاتی را نیز می توان در قالب برند گنجاند و در برخی مناطق دیگر با وضع قوانین جدید علائم سمعی ( نشان صداها ) و علامات بساوایی ( نماد رایحه ها) نیز قابل استفاده می باشند اما در اغلب کشورها برای این موضوع محدودیت هایی وجود دارد و علائم و نشانها به طرح هایی محدود می گردند که قابل رویت یا گرافیکی باشند.

نشان هایی که نمی توان آنها را به ثبت رساند

اسامی عام در یک برند یا نام تجاری قرار نمی گیرند. به عنوان مثال اگر فعالیت شما در رابطه با مبلمان است نمی توانید کلمه «مبل» را در اسم تجاری خود ثبت کنید زیرا مبل یک اسم عام است که به همه انواع

آن اشاره دارد. موصوف یا کلماتی که برای توصیف یک محصول به کار می روند را نمی توان در آرم تجاری یک شرکت ثبت نمود. به عنوان مثال کلمه «تلخ» برای شکلات که توصیف کننده طعم شکلات است قابل ثبت نمی باشد. در حقیقت اگر اجازه ثبت واژه تلخ برای شکلات داده شود نسبت به دیگر افرادی که مشغول به تولید این نوع ش
کلات هستند امری غیر منصفانه تلقی می گردد. بر همین اساس کلمات معرف کیفیت یا کلمات کیفی از جمله «مبتکرانه »، «سریع ترین» یا «مدرن» احتمالا" تایید نمی گردند., مگر اینکه جزئی از یک نام خاص باشند. در این مورد ، باید عبارت ذیل درج گردد:« آن بخش از علامت تجاری دارای حق انحصاری نمی باشد.»

نشان های دیگری که رد می شوند طرح هایی هستند که برای مشتریان گمراه کننده می باشند. برای مثال، اگر برای فروش کره گیاهی یا مارگارین از نشان گاو برای برند استفاده شود به احتمال زیاد مردود خواهد شد زیرا برای مشتری فریب دهنده بوده و مشتریان می پندارند که محصول لبنی یا کره حیوانی می باشد.

هم چنین علامتهایی که مغایر قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی , اخلاقیات و شئون کشور , عرف و هنجارهای جامعه باشند , پذیرفته نمی گردند.

پرچم‌ کشورها ,آرم های سلطنتی، نشان های رسمی دولتی و نماد کشورها و سازمان‌های بین المللی که در دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) به ثبت رسیده باشند., قابل ثبت نیستند.

موارد عدم ثبت برند یا علامت

  • عدم تمایز تولیدات و خدمات یک شخص یا شرکت از دیگر شرکت ها و اشخاص
  • مغایرت با قوانین و اخلاقیات جامعه
  • گمراه کننده بودن علامت تجاری به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی آن کالا یا خدمت پرچم یا نماد
  • پرچم یا نماد کشورها ( عین یا تقلیدی از آن) , نشانهای بین المللی, نظامی, سلطنتی و مملکتی, نام و یا نام اختصاری کشورها و ارگانهای دولتی و بین الدولی یا بین المللی یا ارگانهایی که تحت کنوانسیون بین المللی ثبت شده اند و یا علامتی که بخشی از موارد فوق الذکر باشد مگر اینکه اجازه رسمی ثبت آنها توسط سازمانها یا مراجع ذی صلاح صادر شده باشد
  • شبیه به علامت تجاری مورد استفاده برای کالایی مشابه باشد که پیش از این در ایران به ثبت رسیده و به معروفیت رسیده باشد. .
  • شباهت با برند خدمات و کالای غیر مشابه که دارای شهرت باشد منوط بر اینکه نسبتی بین علامت پیشین و علامت تجاری جدید وجود داشته باشد و یا به منافع صاحب امتیاز برند اولیه آسیبی وارد نگردد.
  • عین علامت تجاری باشد که پیش از آن به ثبت رسیده باشد ویا حق تقدم ثبت داشته باشد

( اظهارنامه مربوطه زودتر تسلیم شده باشد ) و یا موجب فریب و گمراهی اذهان نسبت به علامت تجاری ثبت شده باشد.

در پایان لازم است از اینکه وب سایت گروه حقوقی و ثبت برند آراکس را جهت مطالعه انتخاب نمودید تشکر و قدردانی نماییم.

There are no comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به جستجو درون سایت

Shopping Cart