مدارک لازم جهت ثبت علامت یا برند تجاری

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری

مدارک لازم جهت ثبت علامت یا برند تجاری

ثبت علامت تجاری یا برند یک امری قانونی است که توسط اشخاص و شرکت های مختلف انجام می شود. از این رو مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری را دانستن امری خاص بوده که برای ثبت باید در نظر گرفته شود. از این رو در ادامه به مدارک مربوط به ثبت علامت تجاری می پردازیم.

علامت تجاری چیست؟

به هر قسم از علامتی اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفاف و غیر آن که به منظور امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجارتی یا کشاورزی انتخاب می گردد علامت تجاری گفته می شود.

این امکان وجود دارد که یک علامت تجاری به منظور تمییز و تشخیص محصول گروهی از کشاورزان یا بازرگانان و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از کشور انتخاب گردد.

علامت تجاری که  قابلیت ثبت شدن را داشته باشد می تواند یک یا ترکیبی از چند کلمه،حرف،عدد، نقاشی ،سمبل، نقش های سه بعدی (شکل و بسته بندی کالاها) علامت های شنوایی مثل موسیقی یا اصوات، رایحه و یا رنگ هایی جهت معرفی ویژگی ها باشد. در صورتی که علامت تجاری به صورت فارسی می باشد باید یک مستند معنائی در لغت نامه ی دهخدا داشته باشد.

برند یک محصول می بایست متناسب با فعالیت شرکت باشد و مزیت های محصول را توصیف کند، توجه مصرف کننده را به خود جلب کند و برروی مخاطب نگرش مثبتی را ایجاد کند.

در حقیقت یک برند موفق، برندی گیرا می باشد که بتوان به سهولت آن را تلفظ  و تبلیغ نمود.به غیر از علامت های تجاری که مشخص کننده ی منبع کالا یا خدمات هستند چند دسته نشان دیگر نیز وجود دارد که به شرح ذیل می باشند:

الف) علامت های اشتراکی: به اتحادیه هایی است تعلق دارد که از آن نشان به منظور معرفی خود با یک سطح کیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده می کنند.

ب) علائم تصدیق نامه با استانداردهای معین: این علامت ها به منظور نشان دادن قبولی داده می شوند، ولی محدود به هرگونه عضویتی نمی باشند و آن ها را می توان به هر شخصی که تصدیق نماید کالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند اعطا نمود.

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری عبارتند از:

  • تسلیم اظهارنامه از طریق اینترنتی ارائه گردد.
  • مدارک مثبت هویت متقاضی ارائه گردد. الف) اشخاص حقیقی : فتوکپی شناسنامه و فتوکپی کارت ملی ارائه گردد. – ب) اشخاص حقوقی : آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت رونوشت شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء ارائه گردد.
  • مدارک نماینده قانونی : در صورتی که درخواست به وسیله نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) صورت می گیرد بایستی مدارک آن ضمیمه گردد.
  •  نمونه گرافیکی یا رونوشت یا از علامت درخواستی حداکثر در اندازه های  ده در ده سانتی متر ارائه گردد.
  • در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند الزامی می باشد.
  • ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط الزامیست.
  • استفاده از حق تقدم : در صورتی که درخواست کننده ثبت بخواهد به استناد درخواست ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزیت های حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
  • رونوشتی از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیتدار ارائه گردد.

در کشور ایران عهده دار ثبت علامت های تجاری و اختراعات مالکیت صنعتی می باشد. عهده دار ثبت تمامی موضوعات مالکیت صنعتی اعم از اختراع، علامت، علامت جمعی و طرح صنعتی اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور می باشد،

هم چنین کارگزار امور مربوط به مالکیت صنعتی و همین طور نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مربوط به کنوانسیون های ذی ربط ، بر عهده ی سازمان ثبت اسناد و املاک می باشد.

مدارک لازم جهت ثبت علامت

مدارک لازم جهت ثبت علامت

مزایای ثبت برند

  • ثبت برند، ضمانت می نماید که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص بدهند.
  • ثبت برند، برای محصولات و شرکت و خدمات شما شهرت و وجه ایجاد می نماید.
  • ثبت برند، شرکت ها را تشویق می نماید تا در حفظ و بهترشدن کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
  • ثبت برند، شرکت ها را قادر می سازد تا محصولاتشان را از یکدیگر متفاوت سازند.
  • ممکن است ثبت برند، جهت اخذ وام سودمند باشند.
  • ثبت برند، قادر می باشد برای سهامداران هم ارزش افزوده ی سهام ایجاد کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
  • برندی که ثبت شده است،قابل نقل و انتقال است بنابراین می توان آن را انتقال داد.
  • با ثبت برند می توان مجوز اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند منشا درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
  • این امکان وجود دارد که ثبت برند سرمایه و دارایی ارزشمند کسب و کار باشند.
  • ثبت برند، جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
  • با ثبت برند، اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
  • ثبت برند، ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها می باشند.

موارد اجباری ثبت علامت تجاری

به سبب قانون، ثبت علامت های تجاری به صورت اختیاری می باشد،
مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید بایستی علامت مزبور به ثبت رسانیده شود. بر اساس مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران، ثبت علائم برای هر یک از این موارد اجباری است :

  1. داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی.
  2. مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند.
  3. آب های گازدار.
  4. لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.

مدت زمان حمایت از علامت تجاری 10سال می باشد که می توان آن را به دفعه های نامحدود و با پرداخت نمودن هزینه هایی که در مقررات پیش بینی شده است تمدید نمود. علامت تجاری قابلیت نقل و انتقال را دارد و بایستی مطابق مقررات قانون ثبت علامت ها و اختراعات ایران ثبت گردد. در ضمن به منظور به ثبت رسانیدن چندین علامت تجاری می بایست به تعداد آن ها اظهارنامه ای به صورت جداگانه تنظیم گردد.

همکاران ما در موسسه ثبت آراکس با سال ها تجربه و استفاده از کارشناسان و مشاوران کاردان و خبره برآنند تا خدمات ارزنده ای را به شما متقاضیان عزیز ارائه نمایند.

There are no comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به جستجو درون سایت

Shopping Cart