پرسش و پاسخ متداول ثبت علامت و برند تجاری

پرسش و پاسخ متداول ثبت علامت و برند تجاری

ما در این مقاله به مطالبی درباره ی پرسش و پاسخ متداول ثبت علامت و برند تجاری پرداخته ایم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پرسش و پاسخ متداول ثبت علامت و برند تجاری

سوال – علامت تجاری چیست ؟

علامت تجاری نشانی است که محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از تولیدات یا خدمات بنگاه‌ها یا اشخاص دیگر متمایز نماید.

مراحل ثبت برند 

در جهت مطالعه ی بیشتر درباره ی مراحل ثبت برند می توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

سوال –به چه منظور باید علامت تجاری را ثبت کنیم؟

علامت تجاری تضمین کننده این است که مشتریان قادر هستند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند، و نیز به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی این امکان را می دهد که محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.علاوه بر این موارد ثبت علامت تجاری مزایای دیگری نیز دارد. سبب شناخته شدن شرکتها و شهرت نام آنها می گردد.

اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.

علامت تجاری ثبت شده شرط لازم صدور موافقت نامه اعطای نمایندگی می باشد. ثبت علامت تجاری عامل مشوق شرکتها در حفظ یا بهینه سازی کیفیت محصولات می باشد و همچنین در دریافت و وام و تسهیلات تاثیرگذار هستند.

سوال – دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق ناشی از آن چیست ؟

ثبت علامت تجاری قانونا" حق انحصاری برای صاحبان آن علامت ایجاد میکند، که بموجب آن می‌توان از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نمود.
اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکت‌های رقیب می توانند از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور تا حد گمراه کننده ای باشد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده نمایند و در نتیجه سرمایه‌گذاری بر روی تبلیغات و بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.

اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه با یک علامت تجاری دیگراستفاده کند، ممکن است این تصور برای مصرف کنندگان ایجاد شود که آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را به اشتباه خریداری کنند. این موضوع نه تنها از سود شخص یا شرکت کاسته و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه باعث سوء شهرت آنها نیز می گردد، بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.

اخذ سیب سلامت

برای مطالعه بیشتر درباره اخذ سیب سلامت می توانید به مقاله آن مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

با توجه به ارزشمندی علامت تجاری و اهمیت آن در مسیر پیشرفت یک محصول در بازار ثبت آن در بازارهای مربوطه بسیار ضروری می باشد.
تفویض اجازه استفاده از ی�� علامت تجاری ثبت شده به شرکتهای ثالث محل کسب درآمد برای صاحبان علامت تجاری بوده و رکن اصلی عقد قرارداد نمایندگی فروش می باشد و در نهایت علامت تجاری ثبت شده در به منظور اخذ وام و تسهیلات و منابع مالی دیگر می تواند سودمند باشد و از اینجهت سبب موفقیت فزاینده مشاغل گردد.

سوال –آیا مدت اعتبار ثبت علامت نامحدود است یا نیاز به تمدید مجدد دارد؟

مدت اعتبار ثبت علامت از زمان تحویل اظهارنامه ثبت 10برابر است. پس از پایان این این مدت می توان برای 10 سال دیگر علامت را با پرداخت هزینه مقرر تمدید نمود. مهلت ارفاقی شش ماهه كه از پایان دوره شروع می‌شود، برای اقدام به تمدید علامت با پرداخت جریمه تاخیر در قانون پیش بینی گردیده است.

سوال – چه نوع علامتهایی را می توان ثبت نمود ؟

لغات ، حرف یا حروف، ارقام، ترسیمات، تصویر، فرم، رنگ، عکس، طرح، برچسب یا ترکیبی از این موارد که برای تمایز محصولات یا خدمات بکار رود، علامت تجاری تلقی می گردد. در بعضی از کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی نیز به عنوان علامت تجاری در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند. در برخی از کشورها شکل‌هائی از علائم تجاری که پیش از این رایج نبوده‌اند نیز ثبت می شوند مانند رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های سمعی (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (رایحه ها ). اما در بسیاری از کشورها تنها علامت های تجاری تصویری یا قابل رویت را می توان به ثبت رساند. .

سوال –چه علائمی را نمی توان ثبت کرد ؟

اسم های عام را نمی توان به ثبت رساند ، به عنوان نمونه ، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «دوربین» را برای فروش دوربین ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت رد خواهد شد چون کلمه ای عام است که به همه انواع این محصول اشاره دارد.

واژه‌های توصیف کننده دسته ای دیگر از کلمات هستند که نمی توان آنها را برای ثبت علامت تجاری به کار برد. این واژه ها لغاتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف یک محصول بکار می‌روند ، برای مثال، ثبت کلمه « خوش گوار » برای نوشیدنی قابل قبول نخواهد بود چون توصیف کننده آن نوشیدنی است.در حقیقت اگر به تولیدکننده یک نوشیدنی برای فروش محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «خوش گوار » داده شود، کاری غیر منصفانه خواهد بود . بر همین اساس واژه‌های کیفی مانند «تند»، «برترین»، «مدرن » یا «خلاقانه » احتمالا" مردود خواهند شد مگر اینکه یک بخش از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، ذکر عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمی گردد، الزامی است.

علائم گمراه کننده (فریب دهنده برای مشتریان ) : علائم تجاری هستند که سبب انحراف ذهن مشتریان نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول می گردد.برای مثال، عرضه مبل و میز چوبی به بازار با علامت تجاری گردو حاوی تصویر گردو می تواند موجب گمراهی مصرف کنندگان گردد زیرا آنها به اشتباه ممکن است تصور کنند که کلیه محصولات تولیدی آن فرد یا شرکت از چوب گردو می باشد و در نتیجه امکان رد این علامت وجود دارد.
علائمی که خلاف موازین شرعی و اسلامی ، عرف و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند ، قابل ثبت نمی باشند.
پرچم‌ کشورها، نشان‌های سلطنتی، علامات دولتی ، نماد ممالک مختلف ، و یا آرم سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت اعلام شده است قابل ثبت نمی باشند.

ثبت شرکت، ثبت شرکتها , ثبت علامت تجاری

سوال – مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت چیست؟

  1. به منظور ثبت علامت به نام شخص یا اشخاص حقیقی کپی شناسنامه و کپی کارت ملی کافی می باشد.
  2. به منظور ثبت علامت به نام اشخاص حقوقی آخرین روزنامه رسمی شرکت ، کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء لازم می باشد.

در صورتی که تقاضای ثبت علامت توسط وکیل یا نماینده قانونی شرکت ارائه گردد مدارک شناسایی وی نیز مورد نیاز می باشد.
در صورت ثبت علامت به هر دو صورت حقیقی و حقوقی نمونه گرافیکی و یا تصویری از علامت درخواستی مورد نظر با ابعاد 10×10 سانتی متر لازم است.
و همچنین ارائه مدرکی دال بر فعالیت در رشته مربوطه به عنوان مثال جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت و یا جواز کسب و …
سوال :هزینه ثبت علامت تجاری که باید به اداره مربوط پرداخت گردد چقدر است ؟

  1. هزینه اظهارنامه ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقیقی مبلغ 200.000ریال و برای اشخاص حقوقی 400.000ریال می باشد که به حساب اداره مالکیت صنعتی واریز می گردد.
  2.  ثبت شرکت , ثبت علامت تجاری ، ثبت شرکت ها

سوال – اگر اظهارنامه رد شود آیا می توان شکایت نمود ؟

تا سی روز پس از انتشار آگهی ثبت علامت تجاری هر ذی‌نفع می‌تواند ، اعتراض خود را در رابطه با علامت تجاری ثبت شده اعلام دارد.

اداره مالكیت صنعتی کپی اعتراض‌را در اختیار متقاضی قرار داده و بیست روز به او مهلت می‌دهد تا نظر خود را اعلام كند. متقاضی درصورت تأكید بر تقاضای خود جوابیه ای را به همراه استدلال خود به اداره مذكور می‌فرستد. عدم پاسخگویی متقاضی نسبت به اعتراض به منزله تمکین وی تلقی شده و اظهارنامه وی مسترد خواهد شد.

پس از ارسال جوابیه از سوی مرجع مربوط رونوشت آن را دراختیار شخص معترض قرار می‌دهد و مرجع مربوطه با درنظر گرفتن نظرات طرفین و موارد قانونی در رابطه با تایید یا رد علامت مورد نظر تصمیم گیری می نماید.

لازم است همراه با دلایل و مدارك موجه و رسید پرداخت هزینه رسیدگی به اعتراض به اعتراض نامه ضمیمه شده باشد. در صورتی که پس از بررسی اعتراض‌نامه و مدارك استنادی، مدارک مکفی نباشد و نیاز به تکمیل مدارک وجود داشته باشد ، مرجع ثبت با تعیین موارد، كتباً از متقاضی می‌خواهد كه طی مدت 30 روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نواقص اقدام نماید. در غیر این صورت، اعتراض‌نامه او كان لم یكن تلقی خواهد شد.

توجه داشته باشید که مهلت‌ رفع نقص ضمائم اعتاض نامه برای اشخاص مقیم خارج از كشور 60 روز می‌باشد.

سوال –آیا علامت تجاری را ی توان به شخص دیگری منتقل نمود ؟

بله علامت تجاری قابلیت انتقال دارد. که مراحل آن مانند ثبت علامت می باشد با این تفاوت که باید گواهی انحصار 10 ساله نیز وجود داشته باشد . و این عمل حضوری و توسط وکلا صورت می پذیرد.

سوال – آیا لوگو ، علامت تجاری و نام تجاری باهم تفاوت دارند؟

هر 3 عنوان از لحاظ حقوقی به یک معنا می باشند و تنها از لحاظ ساختاری متفاوت هستند .

سوال – آیا داشتن مجوز برای ثبت علامت برای شخص حقیقی هم اجباری است؟

بله در هر صورت باید مجوزی دال بر فعالیت ارائه شود.

سوال – آیا برای ثبت علامت باید کارت بازرگانی داشته باشم؟

تنها در صورتی که علامت تجاری به شکل لاتین به ثبت برسد کارت بازرگانی الزامی ست.

سوال – میخواهم علامت تجاری ثبت کنم حتما برای انجام این کار باید وکیل بگیرم ؟

خیر ، خود فرد هم می تواند اقدام کند.

سوال – ثبت علامت چقدر زمان بر است ؟

سه تا چهار ماه کاری

سوال – امکان داره از علامت های تجاری موجود استعلام بگیریم؟

بله در صورت تمایل موسسه حقوقی آراکس می تواند علامت مورد نظر را برای شما استعلام کند ، البته این استعلام تنها 60% قابل استناد است چرا که شباهت هارا تشخیص نمی دهد تنها وجود داشتن عین آن علامت را می گوید.

سوال – برای ثبت علامت تجاری برای ثبت نام باید کجا بروم؟

شما باید به سایت اداره مالکیت صنعتی مراجعه کرده و گزینه ثبت علامت تجاری. را انتخاب کنید.

سوال – آیا ممکن است که از کارت بازرگانی دیگری برای ثبت علامت تجاری لاتین استفاده کرد ؟

بله ، اما علامت هم باید به نام همان فرد به ثبت برسد.

سوال – اولین اقدامی که باید برای ثبت علامت انجام بدهم چیست؟

تهیه و تنظیم مدارک با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن علامت و اقدام جهت ثبت نام اینترنتی.

سوال – مهلت 10 ساله علامت تجاری من رو به اتمام است , برای تمدیدش چکار باید کرد؟

باید مانند مراحل ثبت عمل گردد و هزینه مربوط به تمدید پرداخت شود.

سوال – من ساکن شهرستان هستم و میخواهم علامت تجاری ثبت کنم آیا از محل زندگی خودم می توانم علامت تجاری ثبت کنم؟

خیر . تمامی علامت ها در تهران و در اداره ی مالکیت صنعتی ثبت می شود.

سوال – آیا جواز برای ثبت علامت تجاری اجباریه ؟

بله. در هر صورتی جواز یا پروانه و یا مدرکی دال بر فعالیت باید موجود باشد.

سوال – چه مدت زمانی طول می کشد تا علامتی که دادیم به ثبت برسد؟

حدود دو تا سه ماه زمان می برد.

سوال – چه مدارکی برای شخص حقیقی واسه ثبت علامت تجاری باید ارائه بدم ؟

کپی مدارک شناسایی

نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویری از علامت درخواستی با اندازه 10 در 10 cm

در صورت ثبت علامت لاتین ارائه کارت بازرگانی ضروری می باشد.

ارائه مجوز یا پروانه کار یا مدرکی دال بر فعالیت

ثبت شرکت، ثبت شرکت ها,ثبت علامت تجاری

There are no comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به جستجو درون سایت

Shopping Cart