کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی در انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری کاربرد دارد. تاجر در واقع به فردی گفته می شود که در زمینه بازرگانی مشغول به ورود و خروج انواع محصولات و امور بازرگانی می پردازد.

کارت بازرگانی چیست

چنانچه شخصی در نظر دارد مبادرت به انجام فعالیت های اقتصادی در عرصه بین الملل نماید باید جهت دریافت کارت بازرگانی ، اقدامات لازم را انجام دهد در غیر این صورت این امر امکان پذیر نمی باشد.

این کارت هم به افراد حقیقی و هم به شخصیت های حقوقی مثل شرکت ها اعطا می شود. کارت بازرگانی در انجام کار هایی مثل ثبت سفارش ، واردات کالا از مناطق آزاد زیر نظر گمرک و.. کار برد دارد .در ادامه به شرایط گرفتن این کارت می پردازیم.

در صورت مواجه شدن با هر سوال یا مسئله ای با مشاوران و کارشناسان ثبت آراکس در ارتباط باشید.

اعتبار اسنادی یا ال سی چیست و استفاده از آن چه مزایایی در تجارت دارد؟

جهت دریافت کارت بازرگانی متقاضیان می توانند به اتاق بازرگانی صنعتی در پایتخت یا استان های دلخواه خود مراجعه کنند که البته بعضی شرکت ها و موسسات توانستند مجوز نمایندگی آن را گرفته و امور مربوط این کارت را انجام دهند. در صورتیکه اشخاص حقوقی مثل شرکت ها خواهان اخذ این کارت باشند باید در ابتدا شرکت را در ادارات های بازرگانی ثبت کنند (یعنی به‌صورت شرکت‌های ثبت شده نزد مرجع ثبت شرکت‌ها، به فعالیت بپردازند). علاوه بر این افرادی که به صورت استخدامی در مراکز دولتی مشغول به کار نمی باشند نمی توانند از این کارت بهرمند شوند.

متقاضی باید دست کم 24 سال سن و دارای حداقل مدرک دیپلم باشد. و باید در نظر داشت که هر کارت فقط برای فعالیت در یک زمینه و مختص یک ملک صادر می گردد که در صورت صرف نظر کردن شخص از داشتن کارت بازرگانی باید به اتاق بازرگانی مراجعه کند.

مزایای کارت بازرگانی

اگر مالک کارت بازرگانی یک شخص حقیقی باشد ان شخص بازرگان یا تاجر نامیده می شود و این موضوع به عنوان یک ویژگی مثبت نسبت افراد معمولی در عرصه تجارت تلقی میگردد.

افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند و رفت و آمد های مستمر به کشورهای دیگر دارند ویزای بازرگانی اعصا می شود.

افرادی که کارت بازرگانی دارند جز اعضای اتاق بازرگانی به حساب می آیند.

یکی از مهم ترین مزیت این کارت این است که برای ثبت نماد تجاری افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند میتوانند از نماد های تجاری بیگانه و غیر ایرانی استفاده نمایند.

زیر نظر قانون میتوان با اخذ این کارت از مناطق آزاد کالا وارد کشور شود.

اعتبار کارت بازرگانی از یک تا پنج سال می باشد و در صورت به پایان رسیدن مدت آن میتوانید نسبت به تمدید اقدام نمایید

شرط ارائه کارت بازرگانی به توابع خارجی این است که اگر این کارت برای یک تاجر خارجی در ایران صادر شود تاجران ایرانی هم میتوانند آزادانه در کشور مزبور فعالیت اقتصادی داشته باشند.

علاوه بر مطالب ذکر شده باید توجه داشته باشید که این کارت که به عنوان یک مجوز تلقی می شود امکان باطل شدنش در صورت بروز مشکل یا طبق شرایطی وجود دارد مثلا اگر متقاضی یکی از شرایط داشتن کارت بازرگانی را از دست بدهد و نداشته باشد این کارت باطل خواهد شد علاوه بر این اگر فرد دارنده کارت بازرگانی از این کارت سوء استفاده کرده و مرتکب قاچاق شده باشد بطوریکه این موضوع کاملا ثابت شده باشد مطابق ماده 30 قانون گمرک ایران فرد از اتاق بازرگانی اخراج و کارت آن هم بی اعتبار خواهد شد.

پس افرادی هم که در این زمینه جرمی انجام داده باشند ، به حکم مقامات قضایی از کل ی بعضی حقوق اجتماعی بی نصیب می‌شوند (اگر محرومیتِ مصرحِ وی در این زمینه باشد) به این معنی که کارت بازرگانی نمیتواند به آنها تعلق گیرد. برای افراد ورشکسته که هنوز وضعیت تصفیه‌ی حساب‌های آنها مشخص نیست، نیز کارت بازرگانی صادر نخواهد شد.

در جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایت ثبت شرکت به مقاله آن مراجعه نمایید.

انواع کارت بازرگانی

  • کارت خدماتی، برای افرادی است که توانایی سرمایه گذاری و فعالیت در عرصه خدماتی را دارند.
  • کارت موردی، برای افراد یا شرکت هایی کخ فقط یک بار میخواهند کالا وارد کنند.
  • کارت تولیدی و صنعتی،برای افرادی که توانایی سرمایه گذاری در زمینه تولید را دارند (به این منظور که تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تولیدات خود را وارد و سپس اقدام به تولید نمایند)

نکته: اخذ کارت بازرگانی نشان دهنده ی بازرگانان موفق و کارآمد نیست بطوریکه که هیچ مانعی در فعالیتشان نداشته باشند بلکه خیلی از این تجار با اینکه حاذق و دارای سابقه اند تازه برای اخذ این کارت اقدام کرده اند. اما این موضوع که باید برای کسب این کارت مدرک بازرگانی داشته باشید کاملا غلط است و صحت ندارد.

There are no comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به جستجو درون سایت

Shopping Cart